Misfornøyd med Karakteren?

Mange får i disse tider tilbake karakteren på avlagte eksamener. Kanskje du er misfornøyd med resultatet, eller kanskje det fer vanskelig å forstå hvorfor du fikk akkurat den karakteren.
Du har som student rett til å kreve begrunnelse for karakterer og eventuelt klage på en fastsatt karakter.

Reglene om dette finner du i Universitets- og Høyskoleloven § 5- 3.

Begrunnelse
Man kan kreve begrunnelse uten at dette påvirker eksamensresultatet. En begrunnelse kan være et nyttig utgangspunkt for å bestemme seg for om man ønsker å klage på karakteren, eller den kan være en nyttig tilbakemelding for å lære av egne feil til senere eksamener.

Begrunnelsen skal normalt gis innen to uker etter kravet er fremsatt. Den skal inneholde de generelle prinsippene for bedømmelsen og sensor velger om han/hun ønsker å gi den muntlig eller skriftlig.

Frister for Begrunnelse

Skriftlig eksamen
Krav om begrunnelse må fremsettes innen en uke etter at du har fått sensuren.

Muntlig eksamen

Krav om begrunnelse må fremsettes umiddelbart etter at karakteren er meddelt.

Klage

En klage medfører at en ny sensor skal vurdere eksamenen du har avlagt på nytt, å gi denne en karakter som kan være lik, dårligere eller bedre enn den du opprinnelig fikk.
Det er blind sensur, dvs. at ny sensor ikke får vite hvilken karakter du opprinnelig fikk, eller din begrunnelse for klagen når vedkommende skal sette en ny karakter.
Du behøver ikke be om begrunnelse før du klager, men det kan være lurt.

Det er verdt å merke seg at dersom du får en dårligere karakter enn den opprinnelige, er det ikke mulig å påklage den nye sensuren. Etter ny sensur kan du kun påklage formelle feil, altså at dersom du mener det er begått en saksbehandlingsfeil eller lignende.

Frister for klage

Skriftlig eksamen
Du må klage innen tre uker etter at resultatet er kunngjort.                                                                         Dersom du har bedt om begrunnelse løper fristen tre uker fra den datoen du mottar begrunnelsen.

Muntlig eksamen

Bedømmelse av muntlige eksamener eller praksis kan man i utgangspunktet ikke klage på. Dette er begrunnet i at disse ikke lar seg overprøve i ettertid av noen som ikke opprinnelig var tilstede.

Krav om begrunnelse og klage må leveres på eget skjema.
Du leverer skjemaet i administrasjonen for ditt fakultet eller institutt.
Her er link til:
Begrunnelseskjema

Klageskjema

Skjemaene finner du også i UiS sine ekspedisjoner og på StOr sine kontorer på Studentenes hus.

Om stavangerstudent

StOr, UiS, Studentorganisasjonen Stavanger, Studentorganisasjonen UiS, Student UiS
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized og merket med , , , , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s